Przejdź do głównej zawartości

Jak szybko i efektywnie zwiększyć liczbę zmarszczek?

Na początku 2017 roku opublikowano wyniki największego na świecie badania dermatologicznego dotyczącego przyczyn powstawania zmarszczek. W badaniu wzięło udział blisko cztery tysiące osób, zarówno kobiet jak i mężczyzn. W ramach badania określono jak duża część powierzchni twarzy każdego pacjenta pokryta jest zmarszczkami. Wykorzystano tutaj technologię skanowania twarzy w trójwymiarze i specjalistyczne oprogramowanie do automatycznej analizy zdjęć. Następnie sprawdzono czy różne aspekty stylu życia oraz czynniki środowiskowe miały związek z poziomem występowania zmarszczek.
W oparciu o wyniki uzyskane we wspomnianym badaniu stworzyłem krótki anty-poradnik do walki ze zmarszczkami. Jeśli chcesz by Twoja twarz szybko pokryła się gęstą siecią zmarszczek, to ten poradnik jest dla Ciebie. Jeśli zaś chcesz by Twoja twarz pozostała gładka i wyglądała młodo, to rób wszystko, aby nie przestrzegać wskazówek w nim zawartych.

Poradnik szybkiego starzenia skóry

Poniżej znajdziesz kilka potwierdzonych naukowo wskazówek, które przybliżą Cię do twarzy pełnej zmarszczek. Na początek rady ogólne, dotyczące w takim samym stopniu kobiet jak i mężczyzn:
  1. Poczekaj. Zmarszczki formują się samoczynnie w raz z upływem czasu; są naturalnym elementem starzenia się skóry. Jeśli masz zbyt mało zmarszczek, to nic nie rób – po prostu poczekaj 10 lat. Zmarszczki przyjdą same.
  2. Zacznij palić papierosy. Jeśli palisz, pal dalej. U kobiet palenie prowadzi do zwiększenia ilości zmarszczek o ok. 30%, szczególnie w okolicach ust. U palących mężczyzn powierzchnia twarzy pokryta zmarszczkami jest średnio o 15% większa niż u niepalących.
  3. Schudnij. Osoby z wysokim BMI (ang. body mass index) mają miej zmarszczek. Tłuszcz odkłada się bezpośrednio pod skórą, również na twarzy. U pulchnych osób działa jako swego rodzaju wypełniacz/rozpychacz, który wygładza skórę. Jeśli więc chcesz uwydatnić swoje zmarszczki, to musisz zacząć tracić na wadze.
  4. Nie używaj produktów chroniących przed promieniowaniem UV, szczególnie jeśli masz jasną karnację. Nie masz zbyt wielkiego wpływu na kolor swojej skóry, niemiej jednak warto wspomnieć, że osoby o bladej cerze mają mniej zmarszczek niż osoby o nieco ciemniejszej, chociażby oliwkowej, skórze twarzy. Wydaje się to sprzeczne z intuicją – osoby o bladej karnacji są przecież bardziej podatne na szkodliwe działanie promieniowania UV i powinny mieć więcej zmarszczek. Okazuje się jednak, że bladolice osoby przykładają większą wagę do ochrony skóry – częściej stosują kremy z filtrem UV oraz wybierają produkty o wyższym współczynniku SPF (ang. Sun Protection Factor). Dzięki temu lepiej chronią się przed zmarszczkogennym działaniem promieniowania UV niż osoby o ciemniejszej karnacji (i większej oporności na starzenie skóry zależne od UV).

Coś dla kobiet, coś dla mężczyzn

W kwestii starzenia się skóry (jak i w wielu innych aspektach) kobiety różnią się nieco do mężczyzn. Przykładowo u panów zmarszczki pojawiają się wcześniej niż u pań. Wraz z wiekiem ta tendencja się odwraca i na emeryturze to panie mogą mieć już więcej zmarszczek niż panowie.

co zrobić żeby zatrzymać starzenie?

Tak czy owak teraz czas na porady dla kobiet. Drogie Panie, jeśli marzą się wam dodatkowe zmarszczki, to poniższe zalecenia są dla was:
  1. Zacznijcie pić alkohol. Badania pokazały niewielki, aczkolwiek istotny, wpływ alkoholu na powstawanie zmarszczek u kobiet. Szklaneczka alkoholowego napoju dziennie przekłada się na wzrost poziomu zmarszczek o 4%. Co ważne, efekt ten nie występuje u mężczyzn.
  2. Rzućcie szkołę. Kobiety, które mają niskie wykształcenie mają więcej zmarszczek. Jest raczej mało prawdopodobne, że samo chodzenie na wykłady w magiczny sposób rewitalizuje i wygładza cerę. Zdobycie wyższego wykształcenia powala najprawdopodobniej na osiągnięcie wyższego statusu społecznego i daje szansę na lepszą opiekę dermatologiczną i kosmetyczną, a to już bezpośrednio przekłada się na mniejsza liczbę zmarszczek u lepiej wykształconych pań.
  3. Korzystajcie z solarium. Dane są bezlitosne. Tylko dwie wizyty rocznie w ciągu pięciu lat przekładają się na wzrost zmarszczek o 16%.
  4. Bądźcie bardziej kobiece (pod względem hormonalnym). Kobiety, które mają podwyższony poziom męskich hormonów płciowych mają mniej zmarszczek. Testosteron ma wyraźne działanie przeciwzmarszkowe. Poziom estradiolu, żeńskiego hormonu płciowego, nie ma istotnego wpływu na obecność zmarszczek.

co zrobić żeby wyglądać młodziej?

Drodzy Panowie, dla was również znajdzie się garść dopasowanych płciowo porad pro-zmarszczkowych:
  1. Pracujcie na zewnątrz. Mężczyźni, którzy wykonują swoje obowiązku zawodowe na dworze (na przykład pracując na budowie) mają o ok. 19% więcej zmarszczek niż ci, którzy pracują w pomieszczeniach. Pamiętaj, że promieniowanie UV stanowi jeden z głównych czynników sprzyjających starzeniu się skóry.
  2. Spędzaj wakacje w ciepłych krajach. U panów podróżujących do miejsc o wysokim nasłonecznieniu zmarszczki powstają intensywniej. Co ciekawe problem ten nie występuje u kobiet. Przyczyna tej różnicy leży zapewne w odmiennym podejściu do stosowania kremów z filtrem – mężczyźni mają tendencję do unikania ich stosowania.
  3. Bądź odporny na oparzenia słoneczne. Tego czynnika co prawda nie można kontrolować, ale jest on niezwykle istotny. Mężczyźni, którzy mają skłonność do oparzeń słonecznych mają na starość miej zmarszczek. Dzieje się tak najprawdopodobniej ze względu na to, że osoby podatne na oparzenia unikają wystawiania się na intensywne działanie słońca i promieniowania UV.
Podsumowując, główne czynniki odpowiadające za występowanie zmarszczek to zaawansowany wiek, nadwaga, stosowanie używek (głównie papierosów) oraz nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV.

W tym miejscu pragnę podziękować Ci za dobrnięcie do końca inauguracyjnego wpisu na moim blogu. Jeśli masz ochotę, to podziel się swoimi wrażeniami z lektury zamieszczając komentarz poniżej.

Źródła

Powyższy post napisałem w oparciu badania przeprowadzonych przez holenderskich naukowców pod kierunkiem profesora Tamara Nijstena z Wydziału Dermatologii Centrum Medycznego Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie. Szczegółowe wyniki wspomnianych badań dostępne są w pracy naukowej zatatuowanej Lifestyle and physiological factorsassociated with facial wrinkling in men and women, która została opublikowana w prestiżowym Journal of Investigative Dermatology.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Witamina D – ile tak naprawdę jej potrzebujesz oraz jak ją dostarczyć?

Już w pierwszej połowie XIX wieku odkryto, że ekspozycja na działanie promieni słonecznych jest skutecznym sposobem leczenia krzywicy, choroby wieku dziecięcego charakteryzującej się zaburzeniami we wzroście kości i ich zniekształceniem. Na początku XX wiedziano, że przyczyną krzywicy mogą być niedobory jakiejś substancji rozpuszczalnej w tłuszczach. W latach trzydziestych XX wieku zidentyfikowano tę substancję i nazwano ją witaminą D.


Dziś bardzo dobrze rozumiemy, że witamina D jest niezbędna do zachowania zdrowych kości ze względu na jej kluczowe znaczenia dla absorpcji wapnia, ich kluczowego składnika budulcowego. Dobrze wiemy także, że witamina D powstaje w sposób naturalny w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego z zakresu UV-B. W optymalnych warunkach synteza skórna zaspokaja ok. 80% zapotrzebowania organizmu na witaminę D. Pozostałe 20% można skutecznie dostarczyć wraz z pożywieniem.


Niestety współczesna dieta staje się coraz bardziej uboga w pokarmy zawierające dużo wit…

Sztuczna inteligencja uczy się czytać w Twoich myślach (i jest już w tym całkiem dobra)

Odkrycia ostatniej dekady pokazują, że stosując odpowiednio zaawansowane techniki badawcze można bezinwazyjnie pozyskać informacje o aktywności wybranych rejonów mózgu (np.: kory wzrokowej), a następnie za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji zrekonstruować bodźce (np.: wzrokowe), które były źródłem wspomnianej aktywności mózgowej. Może brzmi to nieco skomplikowanie, ale interpretacja jest dosyć prosta: science-fiction stało się rzeczywistością – czytanie w myślach jest możliwe. Do całego procederu niezbędne są dwie rzeczy: aparat do funkcjonalnego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (w skrócie fMRI, z ang. functional magnetic resonance imaging) oraz dobrze wytrenowane algorytmy sztucznej inteligencji (w skrócie AI, z ang. artificial intelligence).

Za pomocą fMRI naukowcy są w stanie tworzyć trójwymiarowe mapy aktywności mózgu i precyzyjnie określać, które rejony mózgu ulegają aktywacji w danym momencie. Jest to możliwe, ponieważ aktywne neurony mają wysokie zapotrzebowanie…

Jakie jest ryzyko, że będziesz miał zawał serca lub udar mózgu?

Istnieje szereg czynników, które predysponują do wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu. Zbierając dane pochodzące od bardzo wielu pacjentów lekarze i naukowcy są wstanie oszacować ryzyko związane z wiekiem, parametrami krwi, chorobami współwystępującymi i stylem życia a występowaniem chorób układu krążenia. Do tej pory poznano ponad dwadzieścia różnych czynników w istotny sposób zwiększających prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia. Aby ułatwić pracę lekarzom stworzono specjalne algorytmy, które pozwalają oszacować ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia u badanego pacjenta. Jednym z najpopularniejszych algorytmów tego typu jest rozwijany nieprzerwanie od 2007 roku brytyjski QRISK, z którego każdy pacjent może bezpłatnie skorzystać poprzez aplikację on-line.


QRISK podaje jakie jest ryzyko zapadnięcia na którąś z chorób układu krążenia w perspektywie 10 najbliższych lat. Do chorób układu krążenia należą m.in.:
udar mózgu,zawał serca (zawał mięśnia sercowego),przemija…